Gratis verzenden vanaf € 35,-
Mama kwijt
€ 10,49
Een snoes van een uiltje dut weg en valt uit zijn nest en dan is hij zijn mama kwijt. Eekhoorn zal hem wel even helpen, maar dan moet de kleine uil wel de juiste aanwijzingen geven. Dat valt niet mee. Uiteindelijk komt het gelukkig allemaal goed en heeft mama voor iedereen die geholpen heeft wat lekkers. ‘Mama kwijt’, was in 2012 het prentenboek van het jaar.
Op voorraad
Mama kwijt
Een snoes van een uiltje dut weg en valt uit zijn nest en dan is hij zijn mama kwijt. Eekhoorn zal hem wel even helpen, maar dan moet de kleine uil wel de juiste aanwijzingen geven. Dat valt niet mee. Uiteindelijk komt het gelukkig allemaal goed en heeft mama voor iedereen die geholpen heeft wat lekkers. ‘Mama kwijt’, was in 2012 het prentenboek van het jaar.
Bekijk ook het boek Met de wind mee en de andere leuke boeken.
Positieve effecten voorlezen
Voorlezen heeft tal van positieve effecten op de ontwikkeling van kinderen. Zowel op emotioneel, cognitief als sociaal vlak. Voorlezen draagt bij tot een betere taal- en leesvaardigheid van het kind. Hoe vroeger en regelmatiger kinderen worden voorgelezen, hoe groter de voordelen zijn.
Voorlezen prikkelt de fantasie en nieuwsgierigheid van kinderen. Door samen met kinderen in een verhaal te duiken, komen ze in een andere wereld terecht en leren ze nieuwe en onbekende dingen kennen. Hun dagelijkse wereld wordt groter, ze kunnen meeleven en zich identificeren met personages. Verhalen kunnen kinderen blij en vrolijk maken, maar ze kunnen ook gevoelige thema’s zoals ziekte, verlies en dood bespreekbaar maken. Boeken kunnen een goede aanleiding zijn om na het voorlezen te praten over emoties zoals angst en verdriet. Ook zorgt voorlezen voor rust, ontspanning en structuur in de dag van kinderen. Een verhaaltje voor het slapen gaan is daar een mooi voorbeeld van.
Voorlezen heeft een bewezen positief effect op de ontwikkeling van taalvaardigheid, leesvaardigheid en ontluikende geletterdheid. De zinsbouw, de opbouw van verhalen en het woordgebruik zijn anders dan die in het dagelijkse taalgebruik. Voorlezen verrijkt dus de woordenschat en draagt bij tot een beter taalgevoel en taalbegrip. Kinderen die op jonge leeftijd regelmatig voorgelezen worden, leren later sneller zelf lezen en hebben minder moeite met spellen en begrijpend lezen. Ook op vlak van concentratie en rekenvaardigheid is er een merkbare positieve invloed. Die effecten duren tot ver in het basisonderwijs.